ePUAP2
Scenariusz lekcji wychowania fizycznego - Gry i zabawy ruchowe
Zabawy ruchowe są formą aktywności fizycznej, bardzo charakterystyczną dla wieku wszesnoszkolnego. Najbardziej odpowiadają one dzieciom i wynikają z właściwości ich rozwoju. Wielka ich różnorodność, wszechstronność oddziaływania oraz łatwość organizowania sprawia, że są one najefektywniejszym "narzędziem" w pracy z dziećmi. Zabawy ruchowe utrwalają wiele pojęć i wiadomości, kształtują nawyki kulturalne. Za pomocą zabawy rozwijamy także spostrzegawczość, orientację w przestrzeni, umiejętność oceny odległości i kierunku, poznawanie stosunków liczbowych, rozpoznawanie barw i kształtów itp.
Cele główne:
Przedstawienie możliwości wykorzystania różnych przedmiotów w najprostszych zabawach z udziałem dzieci.
Integracja grup.
Zapewnienie dobrej zabawy i miło spędzonego czasu uczestnikom zajęć.
Cele szczegółowe:
Stosowanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na zajęciach w sali gimnastycznej.
Nabycie umiejętności orientacji w przestrzeni.
Oswojeni się z nietypowym przyborem – jajko, kask.
Uczestnik zajęć potrafi współpracować w grupie, zespole.
Uczeń potrafi poruszać się w marszu, truchcie i biegu w różnych kierunkach.
Ćwiczący prawidłowo reagują na komendy.
Zajęcia podzielone są na trzy części. W pierwszej prowadzący wita grupę, zachęca ją do wspólnych ćwiczeń i przygotowuje ćwiczących do wysiłku, jakim będzie poddany ich organizm w następnej części. Po "rozgrzaniu" ćwiczących przystępuje się do ćwiczeń oswajających z przyborem a następnie przechodzi się do pokonywania toru przeszkód. Ostatnia, trzecia część zajęć przeznaczona jest na uspokojenie organizmu i przeprowadzenie kilku ćwiczeń korekcyjnych, po których następuje podsumowanie i pożegnanie uczestników zajęć.
Część wstępna:
-
Powitanie grupy, zachęcenie do dobrej zabawy.
-
Przejście po ławeczce gimnastycznej trzymając w jednej ręce na łyżce jajko,
-
Łapanie do pudełka latających woreczków,
-
Rzuty do celu (parawan) piłeczkami tenisowymi,
Część główna:
-
Tor przeszkód z niespodzianką.
-
Przejście w kasku na głowie pod „tunelem strachu”
-
Pokonanie ścieżki zabawowej z zawiązanymi oczami. Dziecko jest kierowane i prowadzone przez starszych kolegów.
Część końcowa
-
Ćwiczenia korekcyjne przeciw płaskostopiu, pełnią one także funkcje wyciszającą i uspokajającą organizm po wysiłku.
-
Wspinanie się na palce.
-
Deptanie po „kolczastym jeżu”
-
Przekładanie szarfy z jednej strony na drugą lewą i prawą nogą.
-
Podsumowanie zajęć i pożegnanie grupy