ePUAP2
scenariusz kl 4 postawa ciała
Temat: Poznajemy ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę.
Klasa IV
Miejsce: sala gimnastyczna.
Metody: zabawowa, zadaniowa ścisła.
Formy: indywidualna, frontalna.
Przybory i przyrządy: ptasie piórka, drabinki, magnetofon.
Cele:
Uczeń:
-
wyrobi nawyk prawidłowej postawy;
-
zachowuje zasady bezpieczeństwa na zajęciach;
-
dokona czynnej elongacji kręgosłupa;
-
pozna nowe ćwiczenia korygujące wady postawy;
-
wzmocni mięśnie grzbietu, pośladkowe i brzucha.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Część wstępna
Czynności organizacyjno - porządkowe:
-
Zbiórka, sprawdzenie obecności.
-
Sprawdzenie przygotowania do zajęć.
-
Podanie tematu zajęć.
-
Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i właściwego zachowania.
-
Motywacja grupy do zajęć.
Zabawa ożywiająca:
-
Zabawa "Sięgnij jak najwyżej". Dzieci biegają po całej sali z RR ułożonymi w "skrzydełka". Na znak prowadzącego zatrzymują się i sięgają RR jak najwyżej.
Ćwiczenia oddechowe:
-
Dzieci maszerują na czworakach, dmuchając jednocześnie leżące przed nimi piórko.
2. Część główna
-
Wzmacnianie mięśni RR i NN: Bieg po całej sali z piłką w rękach. W trakcie biegu dowolne wyrzuty piłki oburącz w górę.
-
Wzmacnianie mięśni grzbietu: Pozycja wyjściowa (P.w.): leżenie przodem z NN złączonymi i wyprostowanymi. Ręce na karku. Unieść głowę, barki i tułów ok. 10 cm nad podłoże i wytrzymać w tej pozycji 10 sek. i powrót do pozycji wyjściowej.
-
Rozciąganie mięśni klatki piersiowej: P.w.: siad klęczny, dłonie oparte na piłce. Toczenie piłki jak najdalej do przodu i powrót do pozycji wyjściowej.
-
Wzmacnianie mięśni pośladkowych: P.w.: .): leżenie przodem z NN złączonymi i wyprostowanymi. Ręce na karku. Unieść same wyprostowane nogi i wytrzymać w tej pozycji 10 sek. i powrót do pozycji wyjściowej.
-
Ćwiczenia oddechowe: P.w.: leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze. Na brzuchu piłka trzymana oburącz. Głęboki wdech nosem z przeniesieniem piłki nad głowę, wydech ustami z przeniesieniem RR z piłką do pozycji wyjściowej. Barki powinny przylegać do podłogi.
-
Wzmacnianie mięśni brzucha: P.w.: leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte o podłogę. RR w "skrzydełka" ułożone na podłodze. Uniesienie pleców do góry pod kątem 45o i powrót do pozycji wyjściowej.
-
Ćwiczenia antygrawitacyjne: P.w.: swobodny marsz po całej sali, piłka trzymana nad głową oburącz. Uderzanie, dotykanie piłki głową poprzez energiczne wyciąganie głowy do góry.
-
Wzmacnianie mięśni grzbietu i mięśni karku: P.w.: pozycja niska Klappa, stopy ustabilizowane pod drabinką. Plecy wyprostowane, a klatka piersiowa przylega do ud. W dłoniach trzymana piłka. Unoszenie piłki nad podłogę.
-
Ćwiczenia oddechowe: P.w.: stanie, w dłoniach nad głową trzymane piórko. Głęboki wdech nosem i silne dmuchnięcie w piórko, tak aby szybowało jak najdłużej w powietrzu.
-
Wzmacnianie mięśni brzucha: P.w.: zwis tyłem na drabince. Unoszenie i opuszczanie NN ugiętych w kolanach.
-
Ćwiczenia oddechowe: P.w.: leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze. Piłka trzymana oburącz leży na klatce piersiowej. Wdech nosem- piłka na brzuchu unosi się, wydech ustami - piłka na brzuchu opada wraz z brzuchem.
-
Ćwiczenia elongacyjne: P.w.: postawa zwieszona na drabince we wspięciu na palcach, RR ugięte w stawach łokciowych. Dociąganie pięt do podłogi.
-
Wzmacnianie mięśni pośladków: P.w.: leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze. RR w bok. Uniesienie bioder do góry i powrót do pozycji wyjściowej.
3. Część końcowa
-
Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy:
- P.w.: stanie tyłem do ściany. Maksymalne wyciągnięcie RR w górę z wydłużaniem kręgosłupa, opuszczenie RR i utrzymanie postawy skorygowanej.
- P.w.: siad ugięty tyłem, plecy przywierają do ściany. Podniesienie i wyprostowanych w łokciach RR w górę, przy dłoniach ułożonych jedna na drugą, dotknięcie ściany i powrót do pozycji wyjściowej.
-
Ćwiczenia uspokajające: P.w.: leżenie tyłem, RR wzdłuż T, NN wyprostowane i złączone. Swobodne leżenie z jednoczesnym przyjęciem postawy skorygowanej. Oczy zamknięte. W czasie ćwiczenia włączona jest muzyka relaksacyjna.
-
Czynności organizacyjno - porządkowe:
- Zbiórka i omówienie znaczenia stosowanych ćwiczeń.
- umotywowanie do ćwiczeń domowych.
- Ewaluacja zajęć.
Opracował:
Janusz Iwaniak